Signalen van herstel in de winkelmarkt, maar verschillen blijven groot
Brainbay heeft in opdracht van NVM business het Winkelmarkt Rapport 2025 opgesteld. In dit rapport wordt de huidige stand van de winkelmarkt geanalyseerd en wordt samen met experts gekeken naar de landelijke trends. De winkelmarkt biedt aanleiding tot optimisme. De detailhandel behaalt hogere omzetten en bezoekersaantallen stijgen. Toch staat de winst van winkeliers onder druk en recente faillissementen laten zien hoe kwetsbaar de sector blijft. Buiten de grote steden verdwijnen winkels en staan vastgoedprijzen onder druk. Tegelijkertijd ontstaat er een nieuw evenwicht op de winkelmarkt door investeringen in aantrekkelijke winkelgebieden.
Verder lezen
Minder winkelruimte opgenomen dan vorig jaar
In de eerste negen maanden van 2025 werd in totaal 480.000 m² winkelruimte in gebruik genomen, verdeeld over 2.159 transacties. Uit de cijfers blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt in de opname van winkelpanden. De activiteit bij kleinere winkels (200 – 500 m²) neemt toe en worden over het algemeen sneller in gebruik genomen, terwijl grotere panden (> 2.000 m²) minder in trek zijn.

Bron: NVM business / brainbay.
Grote verschillen tussen top en secundaire locaties
Ook tussen gebieden zien we groten verschillen. De leegstandscijfers in het derde kwartaal van 2025 liggen per type winkelgebied tussen de 3% en 15%. Deze leegstandspercentages zouden aanzienlijk hoger zijn als het aantal verkooppunten niet dusdanig waren afgenomen. Sinds 2020 zijn er in Nederland 12.500 verkooppunten verdwenen. Deze verkooppunten hebben plaats gemaakt voor bijvoorbeeld woningen, kantoren en culturele instellingen. Deze stappen waren én zijn broodnodig voor de sanering van te grote winkelgebieden.

Bron: NVM business / brainbay.
Blik op de toekomst: verduurzamingsslag
In het rapport wordt vooruitgekeken naar de uitdagingen waar de winkelmarkt komende jaren voor staat. De Europese Unie wil dat in 2050 alle winkels volledig emissievrij zijn. Energielabels geven een indicatie van de energie-efficiëntie status. Wanneer gekeken wordt naar de huidige winkelvoorraad is heeft slechts 30% een groen label (B of hoger) en heeft de helft van de panden geen label of is het label onbekend. Naar verwachting zal de druk op eigenaren van winkelpanden om te fors te investeren de komende jaren flink toenemen.

Bron: NVM business / brainbay.
Regionale verdieping
Naast de landelijke trends kijkt het rapport ook uitgebreid naar regionale ontwikkelingen. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat het aanbod van winkelruimte in de provincie Utrecht sinds vorig jaar met 9 procent gedaald. In Noord- en Zuid-Holland nam het aanbod juist toe met allebei 5 procent. Per regio wordt verder ingezoomd op de belangrijkste binnensteden. Daaruit blijkt onder andere dat het aantal winkels in het centrum van Assen in vijf jaar tijd met 21 procent is afgenomen. Ook valt op dat Heerlen een leegstandspercentage van maar liefst 27 procent heeft.
Klik hier voor het gehele artikel: https://www.nvm.nl/nieuws/2025/winkelmarkt-veert-op-maar-kloof-tussen-grote-steden-en-kleinere-winkelgebieden-groeit/
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel. Neem dan contact op met brainbay via e-mail, support@brainbay.nl of telefonisch via 030-8504500.


