Winkelgebieden veranderen door andere invulling winkelvastgoed

Brainbay heeft in opdracht van NVM Business een visie geschreven over de ontwikkelingen in de markt voor winkelvastgoed. Dit verhaal maakt deel uit van het ‘Winkelmarkt Rapport 2024’, dat ook interviews bevat met retailexperts en regionale makelaars. Brainbay verzorgde ook de regionale analyses.

Verder lezen
winkelstraat

Herstel koopkracht biedt kansen, maar druk op ondernemers blijft groot

De Nederlandse winkelmarkt toont in 2024 een gemengd beeld. Consumenten hebben meer te besteden dan in 2023 door hogere lonen en lagere inflatie. Dit leidt tot meer bezoekers in grote winkelsteden zoals Amsterdam en Utrecht. Maar er zijn ook zorgen: het consumentenvertrouwen blijft laag en er is nog veel economische onzekerheid. Bovendien hebben winkeliers het lastig door krappe winstmarges en concurrentie van grote internationale en online winkels. Dit heeft geleid tot een toename van leegstand en faillissementen, zoals recentelijk het geval was bij Blokker.

Stijging aanbod winkelruimte

Faillissementen en bedrijfsbeëindigingen zorgen voor meer aanbod. Makelaars hebben in 2024 meer winkelruimten te huur of te koop staan dan in 2023. In het derde kwartaal van 2024 was er in totaal 1,39 miljoen m² winkelruimte beschikbaar, een stijging van 5,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook gemeten in aantallen winkelruimten nam het aantal met 2,4 procent toe, tot ruim 4.500 winkels in aanbod. Hoewel er verschillen zijn tussen winkelgebieden en regio’s, zien we op veel plekken een stijging in het aanbod.

aanbod winkelruimte

Huurprijzen en Vastgoed

Huurprijzen stijgen gemiddeld met 4%, vooral in grote steden. Toch dalen de huren vaak bij nieuwe contracten. Vastgoedeigenaren kampen met uitdagingen door dalende opbrengsten en hogere financieringskosten, maar lagere huurprijzen bieden ook mogelijkheden voor startende ondernemers of een alternatieve invulling zoals kantoren of tandartsen.

Veranderende invulling van winkelgebieden

Winkelgebieden ontwikkelingen zich al langere tijd in locaties met meer focus op horeca, cultuur, en diensten. Discountketens en persoonlijke verzorgingszaken groeien, terwijl mode- en schoenenzaken onder druk staan. Als tegenbeweging zien we dat steeds meer e-commerce bedrijven een fysieke winkel openen.

ontwikkeling branchering winkelgebieden

Voorzichtig herstel beleggingsmarkt

De interesse in beleggingen in winkelvastgoed neemt toe door renteverlagingen, maar beleggers zijn nog voorzichtig. In de eerste drie kwartalen van 2024 is er ongeveer 548 miljoen euro belegd in winkelvastgoed. Ter vergelijking: in heel 2023 werd er in totaal 819 miljoen euro in winkels geïnvesteerd en in 2022 nog 1,97 miljard euro.

Samenwerking is cruciaal

De vooruitzichten blijven gemengd. Hogere consumentenbestedingen bieden kansen, maar de hoge kosten en concurrentie blijven voorlopig uitdagingen voor veel ondernemers. Samenwerking tussen lokale overheden, winkeliers en vastgoedeigenaren is essentieel om winkelgebieden aantrekkelijk en toekomstbestendig te houden. Initiatieven zoals de City Deal Dynamische Binnensteden en de Retailagenda kunnen hieraan bijdragen.

Regionale verschillen

In het rapport beschrijven we ook de ontwikkelingen op de winkelmarkt per regio. Zo zien we bijvoorbeeld dat zowel in Noord-Holland (+8%) als in Zuid-Holland (+13%) dit jaar meer winkelruimte beschikbaar is dan vorig jaar. Utrecht laat daarentegen een daling zien van 11%. Daarnaast bevat het rapport regionale trends en inzichten over de ontwikkelingen in de belangrijkste binnensteden.

Aanbod winkelruimte west-nederland

Klik hier voor het gehele rapport ‘Winkelmarkt rapport 2024’.

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel. Neem dan contact op met brainbay via e-mail, support@brainbay.nl of telefonisch via 030-8504500

Deel dit bericht via
Confidental Infomation